#17 – Książka czy nie książka?

Wyznacznikiem jakiej książki poszukuję jest jest dla mnie moja lista wszystkich wydań, którą prowadzę od początku kolekcjonowania „Lemów”. Jednym ze źródeł informacji, na którym się opierałem są noty wydawnicze, które można znaleźć w serii Dzieł Gazety Wyborczej.

Tam też dowiedziałem się o takim wydaniu: Opowieści o pilocie Pirxie – Wydawnictwo „Literatura”, Łódź, 1996

Poszukiwania były dość długie. Lemopedia o niej milczy, a przecież są tam prawie wszystkie wydania. W końcu trafiłem… Zaskoczenie moje było dość duże, gdy okazało się, że to właściwie nie książka, a analiza i interpretacja dla kl VI. szkoły podstawowej. Ma zaledwie 24 strony! Nakład nie jest podany. Nota wydawnicza ją wymienia jako jedno z wydań ale nie ma tam przedrukowanych Opowieści… Więc – książka czy nie książka?

Ta oraz inne nowości poniżej.

1. Opowieści o pilocie Pirxie – rok 1996. Wydawnictwo „Literatura”, Łódź.

2013-04-06 12.03.56

2. Bajki robotów – rok 1996. Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław.

2013-04-06 12.04.25

3. Dzienniki Gwiazdowe – rok 1982. Wydawnictwo Literackie. Mam mały problem z tymi wydaniami… Ten sam tytuł pojawiał się w kilku wersjach kolorystycznych okładki. Zbierać każdy kolor? Dzienniki zazwyczaj były brązowe, więc kupiłem szarą wersję.

2013-04-06 12.02.50

4. Odruch warunkowy – 1975. Nasza Księgarnia.

2013-04-13 12.54.59

5. Solaris – 1982. Iskry.

2013-04-06 12.02.33

6. Opowieści o pilocie Pirxie – 1980. Iskry. Niestety przed kupnem nie zauważyłem, że ktoś „reperował” okładkę niebieskim mazakiem. 2013-04-13 12.54.03

7. Powrót z gwiazd – 1975. Wydawnictwo Literackie. Długo szukałem egzemplarza, którego obwoluta nie byłaby wyblakła na grzbiecie… Zwątpiłem i zaakceptowałem tę przypadłość.

2013-04-13 12.54.26

8. Pamiętnik znaleziony w wannie – 1971. Wydawnictwo Literackie.

2013-04-06 12.03.23

9. Opowieści o pilocie Pirxie – 1973. Czytelnik. Perełka na koniec. Piszę „perełka” nie dla tego że bardzo rzadka ale ten stan! Prawie trzy lata temu już udało mi się kupić to wydanie ale w opłakanym stanie i bez obwoluty. Pisałem o tym w moim poście #3. Tym razem stan jest IDEALNY!

2013-04-13 12.54.42

5 myśli na temat “#17 – Książka czy nie książka?

  1. Pierwsze trzy opowiadania (Test, Patrol, Albatros), których bohaterem jest pilot Pirx, pojawiły się w 1959 roku w tomie Inwazja z Aldebarana (Wydawnictwo Literackie). Opowieści o pilocie Pirxie jako osobna książka po raz pierwszy zostały opublikowane w 1968 roku w Wydawnictwie Literackim.

  2. Witam,
    zainteresowanie mam podobne chociaż moje jest bardziej ograniczone ponieważ zbieram książki Lema w twardych oprawach w serii wydanej przez Wydawnictwo Literackie takie jak „Dzienniki Gwiazdowe – rok 1982. Wydawnictwo Literackie.” z tego postu. Faktycznie mają obwoluty w różnych kolorach, ale ja zbieram wszystkie ja popadnie. Wiesz może jakie tytuły wyszły z tej serii? Ciężko znaleźć jakaś pełną listę więc kupuję wszystko co widzę na allegro i co znajdę w antykwariatach.
    Z góry dzięki!

    1. Niewiele tytułów zostało wg mojej wiedzy wydanych w tej serii. Też mnie kusiło aby zbierać wszystie kolory… Wcześniej czy później pewnie wrócę do tego pomysłu. Jak będę następnym razem w domu rodzinnym, gdzie trzymam mój księgozbiór, to sprawdzę i napiszę jakie mam i w jaki kolorach. Będzie to jednak dopiero za 3 tyg. Pozdrawiam

      1. Dziękuję bardzo. Mój zbiór z tej serii do tej pory obejmuje:

        – „Śledztwo.Katar” 1982 (czarna)
        – „Dzienniki gwiazdowe” 1982 (brązowa)
        – „Kongres futurologiczny. Maska” 1983 (szara)
        – „Dialogi” 1984 (szara)
        – „Głos pana” 1984 (szara)
        – „Doskonała próżnia. Wielkość urojona” 1985 (czarna)
        – „Powrót z gwiazd” 1985 (brazowa)
        – „Opowieści o pilocie Pirxie” 1986 (brązowa)
        – „Solaris. Niezwyciężony” 1986 (brązowa)
        – „Filozofia przypadku. Tom I,II” 1988 (kremowa)
        – „Fantastyka i futurologia. Tom I,II” 1989 (kremowa)

        wydaje mi się że brakuje mi jeszcze:
        – „Szpital przemienienia”
        – „Eden”
        – „Pamiętnik znaleziony w wannie”

        ale możlwe, że wyszły jeszcze jakieś innne. Listę powyższa opieram na liście z „Fantastyki i futurologii” która jest ostatnia z serii jak mi się wydaje. Pątrząc po antykwariatach i allegro nie było jakiegoś klucza który dyktowałby dlaczego niektóre książki są w takich kolorach a niektóre w innych. Dlatego też wydaje mi się że nie da się skolekcjonować całość np. w czerwieni :) Jutro wybieram się do antykwariatu skompletować serię i może przerzucę się na jakaś kolejną. Marzy mi się srebrna, ale to wyzwanie przede wszystkim finansowe.

        Z ciekawszych wydań lemowych to mam jeszcze u siebie „Summa technologiae” 1996 wyd. Interart. Jeśli miałbym obsatawiać to właśnie wydania Interartu będę zbierał kolejne – widzę że wyszło ich 30.

      2. Witam,

        W moich zbiorach mam:
        Eden (ciemnozielony)
        Eden (niebieski)
        Głos Pana (niebieski)
        Głos Pana (szary)
        Dialogi (szary)
        Powrót z gwiazd (brązowy)
        Kongres futurologiczny. Maska (szary)
        Kongres futurologiczny. Maska (czerwony/bordowy)
        Opowieści o pilocie Pirxie (brązowy)
        Szpital Przemienienia (jasnozielony)
        Śledztwo. Katar (czarny)
        Fantastyka i Futurologia (2 tomy) (beżowy/kremowy)
        Filozofia przypadku (2 tomy) (beżowy/kremowy)
        Doskonała próżnia. Wielkość urojona (czarny)
        Solaris. Niezwyciężony (brązowy)
        Pamiętnik znaleziony w wannie (różowy)

        Pozdrawiam!

Skomentuj

